Recommend
8 
 Thumb up
 Hide
8 Posts

Clans» Forums » Reviews

Subject: Clans: een review in het Nederlands... rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Pieter Wens
Belgium
flag msg tools
Ehm....
mbmbmbmbmb

Eurocrisis hier, eurocrisis daar. We worden er tegenwoordig in elk journaal en elke krant mee om de oren geslagen. Complete landen crashen, euro's devalueren waar je bij staat en ik krijg ineens zo'n ongelofelijke heimwee naar die goede, oude, Belgische frank.

Nu is er één euro die de crisis toch goed lijkt te doorstaan: de euro-game. Die lijken de laatste tijd alleen maar te floreren: Helvetia, Homesteaders, Last Will, Drum Roll, Alba Longa,... En dan vergeet ik er nog een paar, maar teveel aan euro-games denken bezorgd me al een beetje hoofdpijn.

Stuk voor stuk waarschijnlijk schitterende spelen - maar ze maken stuk voor stuk geen enkele kans om op een doordeweekse dag op de familietafel te komen.

Stel u voor: een doodgewone dinsdagavond, zo rond 20.30 uur. Oudste zoon van 2 net in bed gelegd, klaar voor de speluitleg. Bij een vers euro-spel duurt die toch gemakkelijk een half uur, maar omdat diezelfde oudste zoon geen zin heeft om in zijn bed te blijven liggen, kan je nog twee keer terug naar boven. Speluitleg onderbroken, paar keer opnieuw beginnen, ondertussen ook nog eens medicamenten geven aan de jongste zoon. Goed en wel weer aan de uitleg bezig of die jongste van zes maanden moet een propere broek hebben. Ondertussen zijn we dik anderhalf uur verder, ik zet me neer om de uitleg te herbeginnen als boven de sirene weer begint te loeien: de oudste heeft zijn knuffels te ver weg gesmeten en vindt ze niet meer terug. Na 30 minuten sussen en zoeken eindelijk Piet Piraat onder een kast gevonden, zodat ik weer naar beneden kan... om daar te merken dat mijn vrouw in de zetel in slaap is gevallen.

De speluitleg gaat halfgelezen terug de doos in - en dan was ik nog niet aan het klaarzetten van het bord geraakt...

U begrijpt het: mijn familiale situatie vraagt door de week eerder om iets lichts... Zou dat misschien 'Clans' kunnen zijn? Ziehier de review!

1Het verhaal:

Heel, heel erg lang geleden moet er een tijd geweest zijn waarin de vastgoedmarkt nog niet bestond. Voor de prehistorische mens waren kadastraal inkomen, hypthecaire lening en renovatiepremie immers loze woorden. Net als 'huis' of 'dorp' trouwens, want de prehistorische mens had geen zitvlees: hij/zij trok met zijn clan rond naar waar op dat moment het voedsel in promotie stond, het weer net iets aangenamer was of waar op dat ogenblik even net geen ijstijd was...

Toch moet er op een moment één snuggere oermens zijn opgestaan die liever wachtte tot zijn voedsel naar hem kwam, in plaats van omgekeerd. Hij vestigde dus met zijn clan op een niet-bebouwd stukje grond (zowat eender waar dus) en nodigde wat andere clans uit om bij hen te komen wonen - voor de gezelligheid.

Natuurlijk blijft niet alles altijd peis en vree. Onderlinge ruzies breken uit en iedere clan wil machtiger zijn dan de anderen. En zo begint het spel...

2Het spel:

Het spelbord is onderverdeeld in 12 regios van elk 5 gebieden. Die gebieden kunnen de 4 volgende soorten zijn: gebergte, grasland, steppe en woud. En nee, je kan er in dit spel géén resources uithalen - dus laat je worker placement en je meepletjes maar thuis!

In elke regio worden wel 5 hutjes geplaatst, één van elke kleur, ook als je met minder dan 5 speelt. De plaatsing van de hutjes binnen de regio is willekeurig, al moet er wel één hutje per gebied staan.

Moeilijk? Absoluut niet. Snel klaar? Absoluut wel.

En dan kan het spel al beginnen... Om de beurt mag een speler alle hutjes van één gebied naar een aangrenzend gebied schuiven. Je moet wel rekening houden met deze voorwaarden: ten eerste mogen de hutjes nooit verschoven worden naar een leeg gebied, en ten tweede mag een gebied met 7 of meer hutjes ook nooit verschoven worden.

Maar waarom zou je nu wat schuiven met een hutje? Wel, de bedoeling van het spel is om met de hutjes dorpen te vormen. Een dorp is een hoop hutjes in een gebied, die niet meer naar een aangrenzend gebied kunnen verschoven worden - omdat die allemaal leeg zijn. Op het moment dat er een dorp gevormd wordt, scoren alle kleuren die in dat dorp vertegenwoordigd zijn, zoveel punten als er hutjes in het dorp staan.

Op zich al een leuk concept, maar het spel maakt het nog uitdagender. Want in het begin van het spel kies je niet gewoon een kleur, maar word je blind een kleur toegewezen. Je tegenstanders weten dus niet wie met welke kleur speelt (ook al eens leuk als je tegen kleurmonopolisten speelt - als ze een vies gezicht trekken bij het verdelen van de kleuren, weet je al dat ze niet hun favoriete kleur hebben...) Dit zorgt er ook voor dat je bij het verschuiven van de hutjes - en je mag elke kleur verschuiven - je onbedoeld al eens je tegenstanders helpt!

Ook moet je bij het vormen van de dorpen rekening houden in wat voor gebied je jouw dorp uiteindelijk gaat vestigen. Het spel wordt immers gespeeld in 5 tijdperken, en elk tijdperk heeft een vruchtbaar gebied (waar elke clan aanwezig in het dorp een bonuspunt verdiend) en een - duh! - onvruchtbaar gebied (waar elke clan aanwezig in het dorp uiteraard géén enkel punt verdiend). De tijdperken gaan voort in het spel door dorpen te bouwen: elke keer als een dorp gebouwd wordt, wordt er één bonusfiche weggenomen van het tijdperk. Zijn de fiches op, dan gaan we verder met het volgende tijdperk.

Er is nog één belangrijk dingetje waar men rekening moet houden. Vanaf dat bij het stichten van een nieuw dorp de 5 clans/kleuren aanwezig zijn, breekt er een stammenstrijd los. Er zal waarschijnlijk weer één clan met meer vrouwen of een mooiere koe zijn - wat de reden ook is... Het gevolg van zo'n stammenstrijd is dat alle clans die in het dorp maar vertegenwoordigd zijn met één hutje, zonder pardon worden buitengezet en mogen opkrassen. Zij krijgen dan ook geen punten voor dit dorp...

Na het bouwen van het twaalfde dorp - en we zitten dan in tijdperk 5 - wordt bekend gemaakt wie met welke kleur speelde (voor zover dat nog niet geraden was...) en worden de bonusfiches bij ieders eindscore opgeteld. Proficiat voor de beste oermens!

3De meerwaarde:

Het is fijn om, in de aloude Risk-traditie, nog eens een bordspel te spelen met een verborgen missie (ook Metropolys, een andere favoriet van mij, doet dat trouwens). Daarenboven speelt het nog eens supervlot en duurt het niet te lang, zodat het gemakkelijk kan gespeeld worden tussen slaapliedje en pamper, met nog een soezend kind op de arm, je moet immers geen tientallen kaarten vasthouden... De spelregels zijn overigens zo eenvoudig dat zelfs een oermens met een woordenschat waarvan geen enkel woord meer dan één lettergreep heeft, het spel onmiddelijk doorheeft.

Het stiekeme van het spel zorgt ook voor heel wat interactie en gespeculeer tijdens het spel. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand op het einde van het spel merkt dat hij al heel het spel zijn grootste concurrent aan het helpen is. Het is dus een constant balanceren tussen jezelf te helpen maar je niet te verraden en alle anderen tegen te werken - maar weer zonder jezelf te verraden...

Het is trouwens best verfrissend een spel tegen te komen waarbij bij de start van het spel alle tokens (hutjes, in dit geval) al op het bord aanwezig zijn - en je in de loop van het spel niets meer moet bijplaatsen, enkel verschuiven. Ik vroeg me al af waarom sommige bordspel-uitgeverijen nog zoveel moeite doen om een knap bord te maken, om het in dan in de loop van het spel toch vol te storten met met meeples, tokens, chits en tegeltjes... je ziet er toch niets meer van!

4En dus:

'Clans' is een perfect spel om snel even boven te halen en even snel te spelen. Gewoon maar eens tussendoor (omdat het - niettegenstaande het thema - niet te lang duurt), met iemand die niet van zwaardere spelen houdt (de spelregels zijn van een lichtheid waar zelfs een ballon jaloers op zou zijn) of gewoon om de hersenen even af te laten koelen tussen dat zwaardere werk in.
6 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jan
Belgium
De Haan
flag msg tools
designer
If you have some sanity left...
badge
...come and join me in the tavern I buy you a mug of beer.
mbmbmbmbmb
Goeie review! lang geleden dat ik dit spel nog heb gespeeld, staat eignelijk op mijn for trade lijst.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Michel van Peenen
Netherlands
Delft
Zuid-Holland
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Mooie review.
Je doet je uberbadge eer aan, je hebt er een mooi verhaal van gemaakt.
Mijn complimenten.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Peter Van de Voorde
Belgium
Schoonaarde (Dendermonde)
Oost-Vlaanderen
flag msg tools
Have a Dikke Knuffel (A Big Hug for you non dutch speaking people :) )
badge
Stepping out on the road is a dangerous business. You have to keep your feet under you, or before you know it you'll be swept off to who knows where!
mbmbmb
Leuke en mooie review
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Pieter Wens
Belgium
flag msg tools
Ehm....
mbmbmbmbmb
Bedankt! Ik probeer het luchtig te houden Het moet niet alleen informatief zijn, ik hoop dat mijn reviews ook gewoon leuk zijn om te lezen...

Barad_the_dwarf wrote:
...staat eignelijk op mijn for trade lijst.

Er zijn blijkbaar meer mensen die er vanaf willen. Ik heb mijn exemplaar - nadat ik het bij vrienden gespeeld had die het tweedehands gekocht hadden - ook al tweedehands gevonden op Spel 2011. Ik vind het best de moeite waard als snel tussendoortje! Ik zou het bij houden
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jan
Belgium
De Haan
flag msg tools
designer
If you have some sanity left...
badge
...come and join me in the tavern I buy you a mug of beer.
mbmbmbmbmb
Ja dat wel maar het staat er eigenlijk tussen omdat het eigenlijk gewoon niet meer op tafel komt. Ik vind het eigenlijk nog een leuk spel maar goed een mens heeft maar zoveel plaats e.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Arjan Loonstra
Netherlands
flag msg tools
Leuke duidelijke opzet van je review. Ook hier is ruimte een gebrek, maar weg gaat deze niet, ondanks dat hij niet veel op tafel staat. Desnoods vochtvrij mijn schuur in hahah!

Of het echt erg luchtig is wat de speelwijze betreft valt dat best tegen volgens mij. Zodra je weet/vermoedt welke kleur je tegenstanders spelen is het nog best puzzelen om zoveel mogelijk van zijn kleur zonder score van het bord te krijgen. En dan ondertussen zonder op te vallen je eigen kleur naar de top helpen.

Heb het zelf denk ik maar 3 keer gespeeld, maar ik denk dat goed tactisch inzicht hierbij echt kan helpen.

Groeten,
Loony
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
J. M.
Belgium
Genk
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Zeer goeie review! meeple
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.